Asphalt Graves – The New Primitive (2016)

0

Asphalt Graves adalah unit yang terdiri dari beberapa individu yang pernah menganggotai beberapa band yang agak punya nama dalam arena music keras dunia. Ditubuhkan sekitar 2015, tanpa berlengah mereka menghasilkan sebuah debut album bertajuk The New Primitive dimana ianya bertunjang kepada genre Death Metal dan Grindcore. Berada di pasaran pada July 2016, debut album berdurasi sekitar 25 minit ini dikeluarkan oleh sebuah label dari Los Angeles iaitu Vitriol Records.

 Jason Netherton – Vocals (Misery Index, ex-Dying Fetus)
Shannon Lucas – Drums (ex-The Black Dahlia Murder)
Brett Purgason – Bass (GWAR)
Adam Faris – Guitars (War Torn)

Tracklist :
1 – Vulgar Theology
2 – Megalomaniacs
3 – Who Do You Serve?
4 – No Feast (Without Cruelty)
5 – Scapegoat
6 – Negative Future
7 – Mass Graves (Disrupt Cover)
8 – Angst and Praise
9 – Stop Resisting
10 – The New Primitive
11 – Time to Act (Nasum Cover)
12 – Let It Burn
13 – Exit From Reality

Sepanjang mentelaah album ini, gua beranggapan Grindcore adalah terma paling tepat untuk music ciptaan Asphalt Graves. Death Metal mungkin sedikit terkesan didalam beberapa track sahaja. Mungkin tidak jauh lari dari apa yang boleh didengar dari band2 Grindcore lain namun pengaruh Misery Index masih jelas dalam beberapa tracks.

Riffing dari Adam Faris masih berada dalam katogeri Death Metal dalam beberapa tracks manakala riffing berbentuk Grindcore dari beliau ternyata kejam dan membunuh. Juga stroke drum dari bekas drummer The Black Dahlia Murder iaitu Shannon Lucas (kini bersama band mega star Serpentine Dominion) ternyata lari dari apa yang pernah beliau mainkan dalam band terdahulu. Melulu membabi buta, keras dan bertenaga! Jason Netherton yang merupakan vocalist Misery Index dan pernah menganggotai Dying Fetus memberikan penyampaian terbaek untuk setiap tracks yang terhidang. Brett Purgason kali ini tanpa custom raksasa sekadar memberi penangan yang secukupnya sebagai latar yang dinamik disebalik ketukan drum Shannon Lucas.

Sebelum terlupa 2 buah cover songs dari Disrupt berjudul Mass Graves yang dipetik dari album Unrest (1994)  turut dirakam beserta sebuah cover dari Nasum berjudul Time to Act diambil dari album Inhale/Exhale (1998).

Recommended tracks  : Megalomaniacs, Who Do You Serve?, Scapegoat, Mass Graves, Angst and Praise, Time to Act, Let It Burn.

Kepada penggemar music pantas dan ketukan drum menggila babi, gua sarankan Asphalt Graves sebagai pernecah baru dalam santapan Grindcore anda semua. Kenali mereka melalui link2 yang disediakan juga untuk sebarang pembelian boleh melalui label Vitriol Records. Juga kami sediakan link dibawah ini.

Asphalt Graves
Facebook
Bandcamp

Vitriol Records
Official Website
Facebook
Bandcamp
Myspace

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content protected